Amphora, kratér, pyxis, kantharos

Ezek a nem mindenki számára ismert fogalmak röpködtek az őszi szünet végi péntek délutánonazon a workshopon, amit az  eTalon School a Szépművészeti Múzeum munkatársaival karöltve rendezett. A jelentkezők száma minden várakozást felülmúlt, így több csoportban, forgószinpad-szerűen folyt a foglalkozás.

A résztvevők hamar egy athéni piactéren vagy egy ógörög mulatságban érezhették magukat. A múzeumban megtekinthető eredeti műtárgyak másolatain keresztül ismerhették meg az antik kerámia edények készítésének titkait, használatuk módját, a díszítések jelentését, elkészítésük olykor máig homályos, feltételezett részleteit. Sokan már más környezetben találkoztak agyaggal, korongozással, de most egy másik oldalról is bepillanthattak abba az ősi örökségbe, ami az utóbbi néhány ezer év alatt alapjaiban nem változott.

20161104_160025

A résztvevők, akik 8-tól 17 éves korig jelentkeztek a foglalkozásra, kipróbálhatták tudásukat az antik istenekkel kapcsolatos mítoszok terén, elemezhették a különféle ábrázolási módok sajátságait, a múzeumpedagógus kollégák segítségével valóságos mintákat osztályozhattak a geometrikus, korinthosi, fekete és vörös alakos stílusokat reprezentáló matricák segítségével, kitalálhatták, megismerhették a különböző vázaformák funkcióját, így mélyítve tudásukat olyan ismeretekkel, amelyek valószínűleg az iskolai tanórákon nem hallhatnak.

20161104_163844

Végül, a három órás foglalkozás kétharmada táján megtartott rövid szünet után kezdődött a várva várt második rész: 3D modellezési technikával létrehoztak egy valóságos amforát. Ez a műtárgy is megtalálható a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében. A kurzuson a festetlen, de alakját tekintve az eredetihez hű másolatát kézzel foghatták a résztvevők, a díszítését részletesen elemezhették, mitológiai, kultúrtörténeti vonatkozásait mélységeiben ismerhették meg. Ezek után a sokaknak új,ismeretlen 3D modellezési fogásokra kellett csak koncentrálni. A jól előkészített kiinduló helyzetből kicsik és nagyobbak is eljutottak oda, hogy kirajzolódott az út egy ilyen bonyolult geometria megtervezéséhez.

 

Milyen tapasztalatokat szerezhettek a tárgyi tudáson túl a résztvevők, illetve a rendezők?

A mai oktatási rendszer alapvető tévedése ismét láthatóvá vált. Nincs „jó” és „rossz” tanuló, „gyenge” képesség vagy „elfogadhatatlan” magatartás. A közel 40 fő (a számítógépes modellezéshez odaülő kísérőkkel együtt talán 50 is) végig fegyelmezetten, a feladatra, az érdekességekre koncentrálva, kérdésekkel bombázva a kurzusvezetőket, csinálta végig a feladatokat, sokszor a vezetők számára is meglepő tárgyi tudással, élénk fantáziával, lényegre törő kiegészítésekkel. Egy nyolc éves kisfiú édesanyja megkérdezte, hogy az ő gyermeke nem túl fiatal-e ezekhez az információkhoz. Természetesen nem! Fogadjon be annyit, amennyit tud, mert minden megszerzett információval érdekesebbé válik számára a világ! Képzeljük el ezt a kisfiút két év múlva, mikor történelem órán majd a görög kultúrát tanulják! Vagy nyáron, mikor a szüleivel Görögországba utazik nyaralni!

Ezt az utat folytatni érdemes. Az eTalon School mögött álló közel egy év tapasztalatával és a már korábbi kurzusokon kinevelt, érlelődő, okosodó kortárs segítőkkel – továbbra is bizton állíthatjuk, hogy érdemes nem csak egy-egy elszigetelt foglalkozás keretében, hanem a már kimunkált, kipróbált, epochális rendszerben kimunkált tananyagra épülő, heti rendszerességű kurzus formájában is átadni a közismereti és modellezési ismereteket. A 3D animáció ehhez „csak” egy élvezetes eszköz. A valódi cél az érdeklődés, a motiváció felkeltése a tanulás iránt, legyen az bármilyen téma is!

Az eTalon School mottója, célkitűzése ezen az ingyenes bemutató workshopon ismét fényesen igazolódott, megerősítést nyert: TANULNI JÓ, MERT ÉRDEKESEBBÉ VÁLIK A VILÁG!

fbpicsposeidon21

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.